Gospođa
Radulaški, njena zamenica, žena zemljoposednika
Aleksandra Pleskonjić-Ilić
Gospođa
Radovanović, ugledna udovica
Tijana Maksimović
Gospođa
Lugomirska
Gordana Kamenarović
Gospođa
Savićeva, povučena, a sve zna
Sanja Radišić
Milica
Tomić, žena Jašina, Miletićeva kći
Draginja Voganjac
Katarina
Lugomirski, devojka smernog ponašanja
Jovana Mišković
Gospođica
Jojkićeva, trgovačka kćer
Tijana Karajičić
Gospođica
Ćirićeva, bogata udavača, jedinica trgovca Ćirića
Jovana Balašević
Gospođa
Gavanska, dobra partija
Sanja Ristić-Krajnov
Gospođica
Popovićeva, devojka na udaju već odavno
Olivera Stamenković
Gospođica
Zeremski, osećajna i nežna
Marija Medenica
Sobarica
Jelena Antonijević
Deca...Tijana
Jovanović, Danica Golović, Pavle Mitić, Luka Putnik, Nikola Davidović,
Nikola Milenković*
*
Članovi pozorišne radionice "Pozorišne maštarije"
VIDA
OGNjENOVIĆ
O
AUTORU
VIDA OGNjENOVIĆ, reditelj, dramski i prozni pisac. Diplomirala je
opštu književnost na Filološkom fakultetu u Beogradu i na odseku za
režiju beogradske Akademije za pozorište, film i TV. Poslediplomske
studije započela u Parizu, na Sorboni, a magistarski rad iz teorije i
prakse režije odbranila na Univerzitetu u Minesoti (SAD). Bila je
direktor Drame Narodnog pozorišta, Beograd, predavala na univerzitetima
u Los Anđelesu i Čikagu, redovni je profesor novosadske Akademije
umetnosti... Njen rediteljski opus čini blizu stotinu pozorišnih,
veliki broj TV i radio-režija. Napisala je više drama. U mnogim
pozorištima bivše Jugoslavije, režirala je raznorodan repertoar, kako
domaću i stranu klasiku tako i savremenu dramu. Nagrade: Sterijina
nagrada za najbolji tekst (Je li bilo kneževe večere?, Jegorov
put), Sterijina nagrada za režiju (Jegorov put), Sterijina
nagrada za dramatizaciju (Korijen, stablo i epilog), Oktobarska
nagrada grada Beograda za režiju (Mefisto, 1984), Zlatni vijenac
Sarajevskog festivala MESS (Mefisto, 1985), Nagrada “Joakim
Vujić” za dramski tekst (Kako zasmejati gospodara, 1998)...
Nagrada Grada teatra Budva za dramsko stvaralaštvo (2007). Objavila je
šest knjiga proze: zbirke prirovedaka Otrovno mleko maslačka (1994)
i Stari sat (1996), Najlepše pripovetke Vide
Ognjenović (2001), roman Kuća mrtvih mirisa (1995), Putovanje
u putopis (2005), roman Preljubnici (2006) i
sedam knjiga drama. Proza i drame su joj prevođene na engleski,
francuski, mađarski, nemački, makedonski, norveški i druge jezike. Bila
je ambasador SR Jugoslavije (kasnije Srbije i Crne Gore) u Norveškoj.
MRAČNI
SJAJ JUBILEJA
REČ
DRAMATURGA
Lavirinti komada Je li bilo kneževe
večere?
Koristeći anegdotsku nameru grupe ambicioznih politikanata da na
petstotu godišnjicu Kosovske bitke vašarskom rekonstrukcijom storije o
«kneževoj večeri» uberu poene u političkoj areni osamdesetih godina XIX
veka – pri čemu je osnova intrige njihova uzaludna potraga za osobom
koja će «izigravati» mitskog izdajnika Vuka Brankovića – autorka „usput“
razobličava mitomansko rodoljublje kao konstantu našeg
mentaliteta: LAZA: ... Samo loče, piša, plače i drndara o
Kosovu i o tome kako će Srbiju proširiti do Beča!.. Premda se
pragmatični, no civilizacijski realni argumenti bogataša Dunđerskog
«podižu» na viši stupanj posredstvom Ruvarčevog racionalno prosvećenog
tumačenja istorijskih fakata (a nasuprot slavljenju mita kosovske žrtve
iz narodne pesme), za satirično farsičnu strategiju Vide Ognjenović
ovaj cilj predstavlja tek prvu etapu: RUVARAC: ... Galamdžije
vašarske! Da išta znate, znali biste i to da za jedan narod nema i ne
može biti uzvišenije prilike od te da o sebi najzad sazna istinu, da se
istorijski utvrdi, osvesti i postavi na noge!.. «Istorijsko
utvrđivanje» je, međutim, dvosekli mač – nakon Aušvica, Gulaga i
Hirošime, Vida Ognjenović mudro polazi od pretpostavke da i prosvećeni
Um, može opustošiti svet isto onako efikasno kao i varvarski okamenjeni
Mit. Kult Žrtve, svođenje istorije na nivo Naše Pesme (te time i
sredstva političke manipulacije) i zablude o «krvi i tlu» poprimaju, u
dobu Istorije-kao-Sudbine, novi izvor: racionalnu, ideološki intoniranu
brigu o «interesima naroda». Polazeći od toga, autorka ne ograničava
univerzalno dramsko poprište Devetnaestog Veka na «umne intelektualce»
i «licemerne ideologe»: pored Ruvarca i Jaše Tomića, kvartet
dopunjavaju, takođe, i figura palog Miletića, kao i
briljantno sazdana i dekonstruisana (apokrifna) grupa građanskih
devojaka, članica Dobrotvorne zadruge Srpkinja Novosatkinja. Što se
tiče ovih poslednjih, njihova putanja od razdragano pomodne površnosti
do probuđene bezobrazne naivnosti s kojom saopštavaju (gospođica
Lugomirski) da je (mitski, kosovski) Div-Junak – go, daje komadu Je
li bilo kneževe večere? neprevaziđenu notu farsične lakoće,
melanholije, ali i satirične ubojitosti. Za razliku od ovog, u čitavoj
našoj dramaturgiji jedinstvenog proplamsaja ženskog načela kao
principa emancipovanog Drugog, lik Miletića, slomljenog
duševnom bolešću nakon tamnovanja, funkcioniše u drami kao dvostruki žanrovski
ključ. Crnohumorna, gotovo groteskna intonacija tribunove
uspavanke-tužbalice »Oder Leben, oder Tod – žilav je naš srpski rod»
upućuju na šire iščitavanje igrarija oko kosovskog jubileja i
tragikomične potrage za «ulogom izdajnika». U onoj meri, naime, u kojoj
figura podetinjenog narodnog Tribuna predstavlja opominjuću budućnost
za Jašu Tomića, u toj meri se njen simbolički potencijal može sagledati
i kao odbijena uloga, neostvarena prošlost samotnika
Ruvarca, jeretika koji je upravo u tom trenutku prvi ukazao na
fiktivnost Kosovskog Mita. Ne sme se, naime, ispustiti iz vida da se,
tokom čitavog – istina, briljantno argumentovanog i analitičkog,
kritički slojevitog i ironičnog – arhimandritovog «disputa» sa Jašom Tomićem
i njegovom svitom, svaka deklarativna uzvišenost, pa tako i eventualna
nadmoćna samodopadnost, od strane samog Ruvarca relativizuje na dva
načina. Prvi je, svakako, kaluđerovo insistiranje na sopstvenoj
prehladi («duva») koja ga, kako kaže, sprečava da vodi temeljniju,
ozbiljniju raspravu s «galamdžijama vašarskim». Druga Ruvarčeva «linija
odbrane» sastavljena je od opaski koje imaju i značaj samoupozorenja,
opaski koje kulminiraju u ovoj, nimalo optimističnoj rečenici. RUVARAC:
... Pišeš roman protiv nazarena, a ne poznaješ, socijalisto, ni toliko
svoj narod da znaš da je jedina njegova živa osobina inat!..
Pomenuta osobina, jeste svakako, i prepreka za usvajanje Ruvarčevih
argumenata; međutim, za razliku od Miletića (a pogotovo Jaše Tomića),
arhimandrit je – svestan ovog paradoksa - odabrao samoću, izdvajanje iz
toka aktuelnih efemernosti, kao pragmatično ograničenje, ali i
kao misaoni stav. Tek uviđanjem ove protivrečnosti
prilazimo bliže osnovama filozofske kritičnosti i poetičke, dramske
slojevitosti komada Je li bilo kneževe večere? Vida
Ognjenović preobražava čitav društveni i kulturni pejzaž srpskog
devetnaestovekovnog građanstva u apokrifnu Pozornicu, da bi nam
pokazala apsurdnost i neutemeljenost, jalovost i besmislenost njegovih
parcijalnih, mitskih i ideoloških «teatara», da bi po prvi put
nemilosrno osvetlila «tavne kutove» naših nasleđenih i još
neprevaziđenih komedija Žrtve i tragedija Zabune. U tom
teatru, nikada ne treba zaboraviti, Tribun završava kao zamenjeni
glumac, a Istoričar preživljava samo kao skromni Šaptač: za dobrobit
sviju, mesto Reditelja mora ostati prazno. Svetislav JOVANOV
GEROSLAV
ZARIĆ
O
SCENOGRAFU
GEROSLAV ZARIĆ, scenograf. Rođen je 1951. u Milutovcu. Diplomirao
je 1976. na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu. Član ULUPUDS-a
od 1976, od kada je i u statusu samostalnog umetnika. Zvanje istaknutog
umetnika dobio je 1996. Redovni profesor Fakulteta primenjenih
umetnosti u Beogradu. Bavi se i slikarstvom i scenskim dizajnom. Jedan
od osnivača grupa Akt i Nova osećajnost.
Autor je preko 200 pozorišnih scenografija. Sarađivao je s
najistaknutijim srpskim pozorišnim rediteljima, kao i s onima s
nekadašnjeg jugoslovenskog prostora. Realizovao scenografska rešenja i na brojnim
festivalima: BELEF, Budva grad teatar, Ohrdisko leto. Geroslav
Zarić uradio je i brojne scenografije za televiziju, u dramskim i
serijskim emisijama. Kao dizajner i grafičar učestvovao na brojnim
izložbama u zemlji i inostranstvu, na Majskom salonu, Oktobarskom
salonu, Praškom kvadrijenalu... Dobio je oko 50 nagrada, među kojima i
sedam Sterijinih. Među predstavama za koje je Geroslav Zarić uradio
scenografiju su: Sveti Georgije ubiva aždahu, Kir
Janja, Laža i paralaža, Sabirni centar, San
letnje noći, Besnilo, Pokondirena tikva i Jegorov
put.
LjILjANA
DRAGOVIĆ
O
KOSTIMOGRAFU
LjILjANA DRAGOVIĆ, kostimograf. Rođena 1933. u Skoplju. Posle
završene Prve ženske gimnazije (danas Peta beogradska), upisuje se na
Filozofski fakultet, smer klasični jezici. Na trećoj godini studija
konkuriše na Akademiju primenjenih umetnosti, gde je i primljena na
odsek slikarstva, u klasi profesora Vase Pomorišca. Diplomu akademskog
slikara stekla je 1962. i tada počinje njena bogata karijera
kostimografa. Ljiljana Dragović je, do danas, u svom matičnom -
Narodnom pozorištu u Beogradu – opremila više od stotinu predstava, a u
ostalim beogradskim teatrima više od šezdeset. Van Beograda radila je u
Novom Sadu, Somboru, Subotici, Vršcu, Zrenjaninu, Kragujevcu, Kruševcu,
Šapcu, Paraćinu, Podgorici, Budvi, Baru, osmislivši kostim za četrdeset
i četiri predstave. Ime Ljiljane Dragović kao kostimografa nalazi se i
na listama dvadeset i četiri predstave pozorišta u Skoplju, Ljubljani,
Novoj Gorici, Osijeku, Rijeci, Splitu, Dubrovniku, Sarajevu, Mostaru i
Banja Luci. Bila je kostimograf u gotovo svim predstavama rediteljke
Vide Ognjenović. Ljiljana Dragović dobila je mnogobrojne nagrade, među
kojima i dve Sterijine (1992. i 2001), Nagradu za životno delo (1996),
nekoliko Godišnjih nagrada Narodnog pozorišta i druge.
ZORAN
ERIĆ
O
KOMPOZITORU
ZORAN ERIĆ, kompozitor. Muzičko školovanje započeo u
najranijem detinjstvu. Svirao je klavir i violinu, a diplomirao i
magistrirao kompoziciju na Muzičkoj akademiji u Beogradu u klasi
Stanojla Rajičića. Usavršavao se kraće vreme na Orfovom institutu u
Salcburgu i na majstorskom kursu V. Lutoslavskog u Grožnjanu. Erićev
opus obuhvata dva baleta, dela za hor, orkestar, solističku i kamernu
muziku. Dela su mu izvodili ugledni domaći i inostrani izvođači u
gotovo svim zemljama Evrope, SAD, Kini i Australiji. Dobitnik je
velikog broja nagrada i priznanja (dvostruki laureat Mokranjčeve
nagrade, Oktobarska nagrada grada Beograda, dvostruki dobitnik Zlatne
mimoze za filmsku muziku, YUSTAT Grand Prix za pozorišnu muziku,
Sterijina nagrada, Velika zlatna medalja Univerziteta umetnosti u
Beogradu, Konjovićeva nagrada). Dugi niz godina deluje i kao pedagog.
Redovni je profesor pri Katedri za kompoziciju i orkestraciju Fakulteta
muzičke umetnosti u Beogradu, a međunarodne majstorske kurseve držao je
po pozivu na uglednim evropskim visokim školama kao što su Guildhall
School of Music and Drama u Londonu i Iressia u Atini. Od 2000-2004
godine bio je prorektor Univerziteta umetnosti u Beogradu.
Najznačajnija dela: Scenario za dva violončela, Off za
kontrabas i gudače, Cartoon za gudače i čembalo, Talea
Konzertstuck za violinu i gudače, The Great Red Spot
of Jupiter za ozvučeno čembalo, udaraljke i live
electronic, The Abnormal Beats of Dogon za bas
klarinet, klavir, udaraljke, usnu bas-harmoniku i live
electronics, Helium u maloj kutiji za gudače, Nisam
govorio za alt saksofon, usnu bas-harmoniku, glumca naratora i
mešoviti hor, Oberon za flautu i orkestar, Šest
scena – komentara za tri violine i simfonijski orkestar.
Muzika za pozorište: Medeja, Magbet, Proces, Ptice, Hamlet,
Kralj Lir, Život je san, San letnje noći, Čekajući Godoa, Ruža vetrova,
Simon čudotvorac, Kralj Lir, Dama s kamelijama, Banović Strahinja,
Karolina Nojber, Koreni, Antigona u NY, Maksim Crnojević, Zver na
mesecu, Frederik, Pogled u nebo, Egzibicionista, Galeb, Posetilac, Mala
trilogija smrti, Tvrđava.
Коментари
Постави коментар