Ovo je blog u kojem se nalaze informacije o predstavama igranim u Srpskom narodnom pozorištu u periodu od 2010. godine pa na dalje.
Претражи овај блог
Luc Hibner - Greta, stranica 89
Reditelj
BORIS LIJEŠEVIĆ
Prevodilac
JOVAN ĆIRILOV
Kompozitori
STEVAN DIVJAKOVIĆ
SRĐAN DALAGIJA
LADO LEŠ
Scenograf
i kostimograf
MARINA SREMAC
Majstor
svetla
Miroslav Čeman
Majstor
tona
Dragan Kurjakov
Sufler
Nataša Barbir
Inspicijent
Mirjana Radovanov
U
predstavi je korišćena muzika - varijacija na teme:
Arija Grete iz opere Faust, Charles Gounod
Limelight, Charles Chaplin
Predstava
je realizovana uz pomoć
Sekretarijata za kulturu Novog Sada i Gete instituta, Beograd
Predstava traje 90 minuta
Premijera: 7. oktobar 2005, scena "Pera Dobrinović"
ULOGE
Glumica
Jasna Đuričić
Reditelj
Boris Isaković
O
REDITELJU
BORIS LIJEŠEVIĆ, rođen u Beogradu 1976.
godine. Diplomirao na Odseku za multimedijalnu režiju, u klasi
profesora Bore Draškovića, takođe 1999. godine, apsolvirao na
Filozofskom fakultetu u Novom Sadu, na Grupi za srpsku književnost i
jezik.
U pozorištu režirao U kulisama duše Nikolaja Jevrejinova, Feniks
Kristofera Fraja, Dva viteza iz Verone Vilijama Šekspira, Opštinsko
dete Branislava Nušića, Beograd - London Fedora Šilija, u okviru
projekta Beogradske priče 04 i Prisustvo Dejvida Harovera. Autor je filmova Gvozdeni krst, prema istoimenoj
noveli Hajnera Milera, i dokumetarnog filma Luka. Učestvovao je na
mnogim festivalima: FSF u Beogradu, RAF u Zagrebu, ŠTUKFEST u Mariboru,
Beogradskom festivalu kratkometražnog i dokumentarnog filma, Festivalu
Evroregije u Segedinu, Festivalu vojvođanskih pozorišta u Subotici i
Gradu teatru u Budvi. Izabran je 2004. godine za asisitenta na Odseku
za multimedijalnu režiju Akademije umetnosti u Novom Sadu, u klasi
prof. Draškovića.
O
AUTORU
LUC HIBNER (Lutz Hübner), rođen je 1964. godine u
Heilbronu. Studirao je germanistiku, filozofiju i sociologiju na
univerzitetu Minster.
Teatarsko obrazovanje stekao je na Glumačkoj visokoj školi u
Sarbrikenu, gde je i prvi put profesionalno angažovan kao glumac i
reditelj, da bi se od 1996. godine odlučio za status slobodnog umetnika,
nastavivši da radi kao glumac i reditelj.
Napisao je više od deset dramskih dela, za odrasle ali i decu. Laureat
je "Jugendtheaterpreis", najznačajnije nemačke nagrade za
dramski tekst namenjen mladima, a to priznanje je 1998. godine dobio za
komad Srce boksera.
Osim ovog komada, među značajnija Hibnerova dramska dela spada i Nakaze
(Creeps), komad igran u desetak nemačkih i evropskih teatara, pa i
Beogradskom dramskom pozorištu.
IZVODI
IZ KRITIKA
Činjenica da je "Faust"
polazište ove komične igre na neki način je reprezentativna za Hibnerov
odnos prema tradiciji, koji, sa jedne strane, otkriva autorove
sklonosti prema demistifikaciji elitističkih tendencija, dok sa druge
govori o njegovom obožavanju komedije, igre, i naravno, procesa
pozorišnog stvaranja.
Predstava Borisa Liješevića dosledna je u poštovanju Hibnerovog teksta;
na skoro sasvim praznoj sceni koja otelotvoruje koncept
"siromašnog" teatra, Jasna Đuričić i Boris Isaković, skoro u
svim scenama, igraju različite tipove glumica i reditelja. U osnovi
predstave je odsustvo scenske iluzije, vođeno idejom ogoljavanja
procesa stvaranja; glumci se na pozornici pojavljuju kao oni sami,
Boris Isaković i Jasna Đuričić, koji, dakle, igraju te različite
likove-tipove.
Ana TASIĆ, Politika
Pozorišne
(dez)iluzije
Da se razumemo: Jasna
Đuričić i Boris Isaković su takvi glumci, da bi, u njihovom tumačenju,
i čitanje telefonskog imenika bio uzbudljiv pozorišni događaj.Ta
oveštala kritičarska fraza, ovde namerno upotrebljena u svrhu
solidarisanja s nizom šablonskih ili, lepše zvuči, arhetipskih
izakulisnih situacija u koje pisac (inače i glumac i reditelj) Luc
Hibner, u komadu Greta, stranica 89, stavlja dvoje svojih
protagonista, hoće na samom početku da stavi do znanja da su upravo
glumci ono najvrednije i najdragocenije što donosi istoimena predstava,
preksinoć premijerno izvedena u Srpskom narodnom pozorištu. A sad:
uvod, razrada, zaključak... Dakle, nemački pisac, naš savremenik, piše
komad o pozorištu, a na primeru proba jedne scene iz Geteovog Fausta,
Gretine scene sa škrinjom, na stranici 89. Protagonisti su Glumica i
Reditelj. Šta je Hibneru Faust i zašto baš taj komad?
Pa, valjda, da bi, poput nihiliste i razbijača iluzija - Mefista -
demistifikovao jedan svet koji upravo počiva na iluzijama i, potom,
budući da i sam u tom svetu živi, otvorio glumcima prostor za -
stvaranje nove iluzije. Upravo taj dijalektički skok dogodio se u
predstavi Borisa Liješevića, mladog, talentovanog, ali nadasve
inteligentnog reditelja koji je, najpre, prepoznao tu dvostruku piščevu
"igru", tu njegovu potrebu za demistifikacijom i ponovnom
mistifikacijom pozorišta, a potom, u idiomu scenskog minimalizma,
usredsređujući se na glumce, odgovorio - istom merom, stvarajući
duhovitu, povremeno dirljivu i pre svega čarobnu pozorišnu iluziju. Svu
delikatnost i minucioznost Liješevićevog (uslovno
"nevidljivog") rediteljskog rada, u ovom slučaju,
prepoznajemo tek "iz kontre", pri pokušaju da odgovorimo na
pitanje: šta bi tu uradio manje inteligentan, a pri tom prepotentan
reditelj? Kakva je to prizemna lakrdija mogla biti! A kad smo već kod
lakrdije, pisac je, između ostalih, ponudio i takve (rediteljske i
glumačke) arhetipove (od kojih su neki i "prepevani" na
ovdašnje, no s merom i duhovito), ali s koliko glumačkog dobrog ukusa,
mašte, zadivljujuće moći transformacije i inteligentne distance Jasna
Đuričić i Boris Isaković igraju i - što je valjda najteže -
oneobičavaju sopstvenu svakodnevicu, sopstveno iskustvo! Njih dvoje, iz
etide u etidu (naslovljene, primera radi: reditelj tezgaroš, glumica
početnica, reditelj frojdist, diva, reditelj ljubitelj štriha...)
superiorno, duhovito, nadahnuto i s lakoćom koju poseduju samo najveći,
pokazuju svojih "hiljadu glumačkih lica". Bez gesta viška,
bez "kupovanja" publike, bez grubog upiranja prstom, čak i
kad ih tekst upućuje na kritičnost spram sopstvene profesije i,
pogotovo, njenog socijalnog konteksta, Jasna Đuričić i Boris Isaković
su nam priredili izuzetno veče vrhunske glume koja se ne udvara ali
osvaja, do mere da vam je žao što se završilo. Prošli smo, s njima,
kroz stanja bola i radosti, frustracija i prikraćenosti, istinskog i
onog hinjenog traganja za suštinom (pozorišnog čina) i istovremeno se
predavali iluziji koju su nam ponudili, poštujući s punim poverenjem tu
"nevidljivu" rediteljsku ruku koja ih je ritmički i
značenjski precizno vodila iz jednog stanja/situacije/ žanra u drugi...
A ako ćemo o klimaksu, to je scena u kojoj Boris Isaković, u ulozi
ostarelog glumca koji voli da režira, u jednom trenutku preuzima
Glumičinu ulogu, staje na rampu i govori njen tekst! Dirljivo,
potresno, kao sublimacija onog "glumac-je-glumac..." ili,
drugačije: "igrao bih i Lava"!
Коментари
Постави коментар