Ovo je blog u kojem se nalaze informacije o predstavama igranim u Srpskom narodnom pozorištu u periodu od 2010. godine pa na dalje.
Претражи овај блог
Anton Pavlovič Čehov - Ivanov
Režija i adaptacija
PREDRAG ŠTRBAC
Scenograf
VESNA ŠTRBAC
Kostimograf
DRAGICA LAUŠEVIĆ
Inspicijent
Irena Petronje
Šaptač
Milica Đukić-Rađenović
Predstava traje 90 minuta
Premijera: 5. i 6. oktobar 2007, scena “Pera Dobrinović”
U
L O G E
Ivanov
Milan Kovačević
Sara
Draginja Voganjac
Saša
Jovana Mišković
Lebedev
Miodrag Petronje
Zinaida
Tijana Maksimović
Borkin
Jugoslav Krajnov
Šabeljski
Rade Kojadinović
Ljvov
Nebojša Savić / Aleksandar
Saša Bogdanović
Babakina
Olivera Stamenković
Bend:
pevačica
Svitlana Dekar
gitara
Fric Bahun
harmonika
Lazar Novkov
kontrabas
Siniša Mazalica
A.
P. ČEHOV
O
AUTORU
Anton Pavlovič Čehov (29. januara 1860 – 15. jula 1904)
Otac moderne drame, najuticajniji i najigraniji dramski pisac nakon
Šekspira.
Čehov je strog, nepodmitljiv - on je pisao skalpelom: i to bi trebalo
da osvetli odnos glumaca prema njegovim likovima. Kod njega taj
odnos nikad nije sentimentalan, uvek je krajnje funkcionalan i
nemilosrdno objektivan, tj. uvek veran njegovom istraživanju i njegovim
pogledima na život, ljude, svet.
Čehov sve gleda s odstojanja, ispitivački, s ironijom - i sve vidi
oštro do srži stvari i bića.
Čak i onda kada su u pitanju najozbiljnije stvari, najsvetlije, kad je
u pitanju ljudski život, smrt, duhovna klima njegovog doba, itd. Otomar KREJČA
PREDRAG
ŠTRBAC
O
REDITELjU
Predrag Štrbac
Rođen 23. decembra 1970. Negotin. Srbija.
Diplomirao pozorišnu i radio-režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u
Beogradu predstavom O čemu govorimo kada govorimo o ljubavi?
inspirisanu dramskim stvaralaštvom i intimnom prepiskom A. P. Čehova sa
Olgom Kniper.
Časove režije slušao kod profesora Ljubomira Mucija Draškića, Dejana
Mijača, Egona Savina, Nikole Jevtića.
Stalni reditelj Drame SNP-a.
REČ
REDITELjA
Kaži mi:
šta je zaista prava sreća za tebe? Predrag ŠTRBAC
O
DELU
Samo što Čehov ne želi da,
poput klasičnih dramatičara, pozornicu pretvori u sudnicu u kojoj se
izriču prokletstva ili presude, na osnovu vidljivih svedočanstava o
učinjenom; on suviše dobro zna da nas jedan postupak može, doduše,
osuditi, ali da nas ne može definisati i da u dnu svakog čoveka postoji
jedna tajna u koju mi nikad nećemo moći da proniknemo, da se jedna
ličnost nikad ne može bez ostatka svesti na niz svojih vidljivih
postupaka i da priča o jednom životu u stvarnosti nikad nema rasplet
koji bi mogao da zadovolji potrebe klasične dramaturgije. I kada gradi
svoje drame od nekoliko međusobno isprepletenih priča, on to čini i
zato što na taj način svaku od njih može da ostavi nedovršenu onoliko
koliko se priče i u životu ne dovršavaju.
Kraj Čehovljeve drame nije ni konačna definicija, ni konačna presuda;
on je tajna koja ostaje da lebdi u vazduhu dok se svetla u gledalištu
pale... Jovan HRISTIĆ (Odlomak iz studije Čehov, dramski
pisac)
KRITIKA
Ivanov
Istina je da sam pre nekoliko dana, kada sam pisao kritiku o gostovanju
Drame Srpskog narodnog pozorišta s Molijerovim TARTIFOM,
nagovestio da će – verovatno – druga predstava – IVANOV,
istog pozorišta na gostovanju, biti bolja. I – zamislite – BILA JE! Ne
samo bolja – nego ODLIČNA! Čehov je progovorio kroz novosadske glumce u
režiji Predraga Štrpca, autentično, jasno i pozorišno atraktivno. Publika
je, po zamisli reditelja, ušla u zatvorenu prostoriju klasičnog
pozorišnog dekora i našla se u velikoj gostinskoj sobi u kojoj je bila
postavljena ogromna vijugava sofra – kao za svadbu ili kakvu drugu slavu
– u pitanju je bio rođendan mlade Saše. I sve će se dogoditi u toj
prostoriji te kobne večeri. Nije baš kako je Čehov zamišljao, ali ni u
kom slučaju nije škodilo njegovoj zamisli i delu. Glavno je bilo da su na
stolicama pored gledalaca, za istinski postavljenom sofrom – s vinom i s
mesom i kolačima, glumci sedali i ustajali, odlazili i dolazili,
govorili, vikali, igrali... i stvorila se neka paklena iluzija pravog pozorišnog
ŽIVOTA. Moglo je sve to ispasti
kičasto i nametnuto, a ispalo je ODLIČNO. Zato Što su glumci b ili
odmereni i iskreni, ubedljivi i odgovorili su na teške zahteve skoro
privatnog mizanscena među gledaocima koji su im se isprečili na putu
međusobnog kontakta. Glumci su izvirivali da bi jedan drugome dobacili
repliku, igrali istovremeno na dva tri punkta, pomerali publiku s
njihovih mesta, menjali stolice s gledaocima, jeli i pili iz istih
tanjira i čaša postavljenih na luksuznom stolu, na koji su se onda peli i
igrali i lumpovali. Prava atmosfera neke porodične proslave sa
skandalima, s plakanjima, sa surovostima pijanih ispada pojedinih
gostiju, sa čak jednom smrti... Na licu mesta umre Ivanovljeva prevarena
supruga Sara, koju odlično tragično igra Draginja Voganjac. Likovi su –
uopšte – postavljeni i igrani jasno i čvrsto, ali duhovito i jezgrovito
istovremeno. Ono stalno pitanje ŽANRA i stila igre Čehovljenih komada,
ovde je rešeno jednim udarcem, kao i problemi fabuliranja i problemi
karakterizacije, sukoba, ritma, energije predstave... Sve je rešeno tom
sui generis idejom – SVEČANOM VEČEROM! Ivanov u interpretaciji Milana
Kovačevića, jeste čovek koji pamti probleme vremena i društva, probleme
čovečanstva i probleme kosmosa... Zanesen, uzvišen... Ali – on je
istovremeno i sitan i surov, nizak i bespoštedan preljubnik koji pusti
suprugu da umre, a da mu ne zaigra ni damar na licu. On je nesrećni
ljubavnik jadne provincijske devojčice Saše, koju osvoji, ili pusti da
ona njega osvoji, baš na njen rođendan, a sve da bi pokrio svoje velike
dugove i prema njenoj porodici. Njegova dezorganizovana pamet na neki
osoben način nas pogodi surovom jednostavnošću iz koje nema izvlačenja.
Taj glupi i egoistični koloplet okolnosti pod kojima Ivanov duguje i
pokušava da vraća svoje nesrećne dugove i zbog kojih samo dublje propada
u živo blato provincijskog nemorala, sve težeći visinama uzvišenog života
i morala. Dugovi, siromaštvo, ucene, sklapanje perverzno praznih i lažnih
brakova, pirovanje na tuđem grobu... sve je to smešteno, vešto i lako, na
tako mali prostor i u tako kratko vreme koliko traje jedno veče na
proslavi rođendana. Istinito postavljeni problemi neminovno nas teraju da
asociramo sve što znamo o sličnim bolnim situacijama i nekako se
odjednom, spontano, nađemo u ispovedaonici gde nam proleću pred
unutrašnjim očima iskustva o gresima – kojim smo prisustvovali ili u
kojima smo i sami učestvovali, o kojim saznanja pomno krijemo ili nas
muče kao noćne more. I komad zaista, lako i brzo – sklizne u noćnu moru i
postane jedan moralni horor, sasvim odgovarajući žanr našem savremenom
životu. Pa ako i nije bilo toliko komičnih elemenata, a bilo je i njih,
da ne grešimo dušu, onako komičnih kako mislimo da bi ih Čehov
preporučivao – u smislu smeha nad izgubljenim nadama i samoobmanama
stanovnika tadašnje Rusije, ako sve i nije bilo tog i takvog smeha, bilo
je surove indolencije i bolnog samosaznanja – među karakterima na sceni,
a bogme i otrežnjenja – kao pred sarkastičnim ogledalom – u publici. Rade
Kojadinović doneo je svu tragiku grofa Šabeljskog – ostavljenog starca
bez ljubavi taman kad mu ona treba najviše – na kraju. Taj bespovratni
bol koji je Kojadinović iskreno doneo i nemoć jednog napaćenog bogatuna,
nespretnog u bilo kojoj stvari na svetu, to je bilo kao odsjaj u
kristalnom oku smrti. Njegov nezadrživi plač nad sobom i sudbinom svih,
bio je plač i nad našim neostvarenim životima. To je bila tragika na licu
mesta. Izvrsno i jednostavno. Naravno, mlada Jovana Mišković jako se
potrudila da svežim ritmovima i uz ulaganje velike energije, svojski
odigra sve slojeve devojčice pred vratima života u kome se IZVESNO je –
ništa neće desiti – i dala je bogato shvaćenu mladu i tragtičnu Sašu.
Jugoslav Krajnov kao Borkin, postavljen je kao pravi pravcati ceremonijal
majstor sa svim atributima i igrača i skoro cirkuskog zabavljača, koji
kao kakva Šekspirovska LUDA, izmamljuje od ljudi na sceni, ali bogme i u
publici, iskrene lomove samootkrivanja unutarnjih prevara. Neobično i
pošteno odigran lik s jasnim pogledom na stvari i đavolskim silama koje
kopaju po duši dodirnutih njegovim paklenim pogledom ili dodirom.
Babikina Olivera Stamenković je tragična ali čista – ali i ona propadne
kroz to grotlo uzavrelih emocija i dok se valja uplakana po podu, zauvek
zatvara svoje puteve društvenog opstanka. I uopšte, ovo je bila predstava
kao nekog strašnog suda na kome se svi do kraja otkriju i raspadnu im se
neke društvene maske, a onda se više neće nikad sakupiti, nego će tako u
komadima klepetati po stvarnosti koja više nikada neće biti ista. Na isti
način se raspadnu i Sašini roditelji – otac Lebedev – odlični i
preduzimljivi Miodrag Petronje i majka Zinaida Tijane Maksimović – oštra
i racionalna do surovosti. Naravno tu je i prava rođendansko-kafanska
muzika sa pevčicom Svitlanom Dekar na čelu, orkestar koji odlično
podgreva ovu i inače pakleno vruću atmosferu predstave. Retko se desi u
našem pozorištu da gledamo jednu tako silnu i istinitu predstavu s toliko
znanja i umenja, ali i s tolikom stvaralačkom i umetničkom
energijom.Čestitam, Čestitam! Goran CVETKOVIĆ, Radio Beograd 2, 26. mart 2008.
Žurka noar!
Ovih dana u Novom Sadu se održava jedna čudna rođendanska žurka. Svi su
pozvani, sve je za džabe. I hrana, i piće, i muzika... I smrt. Ono čemu
se plaća ceh jeste pozorište, i to prilično uspešno u organizaciji ovog
slavlja. Reč je o predstavi »”Ivanov”« A. P. Čehova, koju je u Srpskom
narodnom pozorištu režirao Predrag Štrbac. Klasik koji u novom tumačenju
mladog reditelja to ponovo postaje. Klasik!
Štrbac režijom Čehovljevog dela »”Ivanov”« nastavlja smeo odnos prema
velikanima dramske literature. Nakon takoreći drskog, »”koreografskog”«
pristupa Šekspirovom tekstu »”Romeo i Julija”« prošle sezone, Štrbac ovaj
put ima mnogo bolji, adekvatniji »”pik”« za glumce SNP – strogi dramski realizam
ruske provenijencije. Šta je ono drsko, što njegovu režiju i ovaj put
izdvaja u repertoaru vojvođanskih drama na srpskom? To što publiku ne
ostavlja s one strane, već ih upušta u pravu trodimenzionalnu »”rieliti”«
avanturu na sceni s glumcima. Pardon, gostima na Sašinom rođendanu. U
polifonoj strukturi nametnutoj rasporedom stolova za kojim se sedi,
Čehovljevi junaci pletu pravu mrežu oko svedoka jednog mračnog, gorkog i
beznadežnog sveta. Sveta u kojem usled ustajalog vazduha i jalove smene
generacija dosada i lenjost postaju suštinsko zlo. Zlo koje se konačno
obznanjuje i nudi saučešće, i po cenu da se posle predstave posegne za
sedativom. LJubazno ponuđena večera Lebedovljevih vrlo lako preseda u
atmosferi smrti.I života! Hrana, piće, muzički pir, cepaju na pola, i to
sve u dobro tempiranim momentima.” »Ivanova”« Štrbac režira kao
neprestane udare, talase moćnog duha Čehovljevih dijaloga i okolnosti.
Jugoslav Krajnov briljira kao Borkin, glavni animator večeri koji njene
goste dobro poznaje. Predobro, za svoj ukus. On inicira Dionizija
spremnog u svakom trenutku da zaokruži katarzične sunovrate junaka.
Ivanovljevog i Sarinog, na prvom mestu. Ostali ipak pristaju na kompromis
da im vreme sudi. Neodrediva epoha u kojoj vreme, tako aktuelno, kao da
stoji. Draginja Voganjac već sigurno zaslužuje status zvezde SNP, jer
uloge tumači s lakoćom povetarca, a snagom tornada. Njena Sara je poema
večeri, nežna ptica koja nestaje prva u seizmičkim potresima najdublje
introspekcije. Ivanov Milana Kovačevića na trenutke deluje zastrašujuće
iz tog svog unutrašnjeg kontrasvetla. Ništa manje strašna ne deluje
spoznaja Saše (Jovana Mišković), šarmantno nervozne slavljenice, da će
ipak da ostane unutra, iako je napolju lepo vreme, kako ona sama kaže.
Čehov i inače nepogrešivo i pored gadosti, svojim likovim izaziva
saosećanje, iz jednostavnog razloga što je istina sve, u svemu - u svima,
sviđalo se to nekome, ili ne. Njegova dela su prave studije, ogledala
duha, a upravo iz ogledala posmatra Sašina majka Zinaida (Tijana Maksimović)
poslednji pokušaj njenog supruga Lebedova (Miodrag Petronje) da decu
privije na grudi i sačuva. Njih dvoje uz Šabeljskog (još jedno
»”monstruozno”« glumačko ostvarenje Radeta Kojadinovića), pak, ogledaju
se kao izvor, i neutešna utoka mladima, duboko zaglavljenim u leru. Smeni.
Iako ta smena u Štrpčevoj inscenaciji zapravo ne postoji, nema je. Time
se dodatno “»oslobađaju«” duhovi zarobljenih u zamku bezizlaza, koje vrlo
dobro ilustruju i »”indirektno umešani”« LJvov (Aleksandar Saša
Bogdanović) i Babakina (Olivera Stamenković).Mada svojevrsan udar na
ljudske moći percepcije, Štrpčev »”Ivanov”« u SNP odlična je režija
večere za dvoje. Za Eros i Tanatos. Tu večeru ne treba propustiti. Treba
se obući lepo, naoružati samo neophodnim, prekrstiti (opciono), i poći.
Ili, ne mora se posebno doterivati, jer tamo gde se ide, svejedno, ostaje
se go, i razoružan. Igor BURIĆ, Dnevnik, 8. oktobar 2007.
Коментари
Постави коментар