Ovo je blog u kojem se nalaze informacije o predstavama igranim u Srpskom narodnom pozorištu u periodu od 2010. godine pa na dalje.
Претражи овај блог
Žan Batist Poklen Molijer - Tartif
Preveo
s francuskog
....Branislav Miljković
Reditelj
DUŠAN PETROVIĆ
Scenografkinja
MARIJA KALABIĆ
Kostimografkinja
DRAGICA LAUŠEVIĆ
Dramaturg
SVETISLAV JOVANOV
Kompozitorka
IRENA POPOVIĆ
Lektor
Dejan Sredojević
Scenski
pokret
Saša Krga
Asistent
kostimografkinje
Snežana Horvat
Inspicijent
....Vladimir Savin
Sufler
....Srđan Stojnović
Majstor
svetla
....Mirko Čeman
Majstor
tona
....Todor Savin
Predstava traje sat i pedeset
minuta i ima jednu pauzu
Premijera: 5. februar 2008, Scena "Pera Dobrinović"
U
L O G E
Gospođa
Pernel
Mirjana Gardinovački
Orgon
Dušan Jakišić
Elmira
Jovana Stipić
Damis
Strahinja Bojović
Marijana
Jovana Mišković
Valer
Marko Savić
Kleant
Milovan Filipović
Tartif
Nenad Pećinar
Dorina
Sanja Ristić-Krajnov
Gospodin
Loajal
Miodrag Petronje
Služavka
Anka Popović
Loran
Leon Šurbanović
Inspektor
Pećinko
Policajci
Slaviša Amidžić, Zoltan
Bešenji
Završni
song: Piknik, Pećinko, Svetislav Jovanov i Irena Popović
DUŠAN
PETROVIĆ
O
REDITELjU
Rođen 1968. u Zagrebu.
Diplomirao (1993) pozorišnu i radio režiju na Fakultetu dramskih
umetnosti (FDU) u Beogradu, u klasi prof. Miroslava Belovića. Odmah
posle studija, dve sezone radi kao stalni reditelj u Narodnom pozorištu
u Somboru. Režirao predstave u Beogradu, Novom Sadu, Somboru, Subotici,
Zrenjaninu, Banjaluci... U Srpskom narodnom pozorištu režirao
predstave: Crna hronika Svetislava Basare, Opasne
veze S. Lakloa / K. Hemptona, Vere i zavere
Aleksandra Tišme / D. Petrovića, Torkvato Taso J. V.
Getea, Tekelija Petra Grujičića. Tartif je
šesta režija Dušana Petrovića u SNP-u. Docent je na Katedri za
pozorišnu i radio režiju FDU, Beograd. Od 1999. do 2004. direktor
Drame na srpskom jeziku Narodnog pozorišta u Subotici, a od 2006. je na
istoj funkciji u Srpskom narodnom pozorištu.
MOLIJER,
NAŠ SAVREMENIK
REČ
REDITELjA
Pokušaj da se tadašnjem
društvu pokaže njegovo pravo lice i da se osudi licemerje jednog sloja
vrlo uticajnih ljudi, Molijeru je doneo veliku slavu, ali ga je
verovatno koštao i samoga života. Naravno, izvođenjem ovog pozorišnog
komada ništa se naročito nije promenilo u tom društvu koje je, barem
deklarativno, i te kako držalo do morala. Naše društvo je ogrezlo u
nemoralu, tako da osuda licemerja izgleda još besmislenija i
uzaludnija. S druge strane, ne govoriti ništa o onome šta se oko nas
svakodnevno dešava, ne upozoravati na bolesti ovog društva, ne
podsmevati se moćnima makar i jednom predstavom značilo bi izdaju ideje
za koju je Molijer živeo. Dušan PETROVIĆ
IZMEĐU
DVA NALIČJA
REČ
DRAMATURGA
Na razmeđi dve ideje, jedne
izrazit teatarske i druge filozofske, gradi se predstava Tartifa,
koju s ansamblom Drame Srpskog narodnog pozorišta ostvaruje reditelj
Dušan Petrović. Naime, pretvaranje čoveka da jeste neko drugi, kao
osnov i arhetip pozorišne igre, u ovom Molijerovom komadu uvek postoji
kao moguće sredstvo tumačenja i društvenih prilika i subjektivnih
vrednosti. S druge strane, potencijalno kritički odnos spram kulture i
morala u načelu zasnovanim na laži, obmani i pretvaranju, daje ovaj put
raznovrsne mogućnosti za žanrovsko i stilsko poigravanje sa svim
slojevima značenja u odnosu na aktuelni društveni trenutak.Tartif kojeg
ova predstava uobličava nije samo, pa čak ne uvek ni prevashodno, priča
o nevinoj zajednici koja se suočava s izuzetnim, reprezentativnim
zločincem duha i majstorom laži. I samo društvo je sagledano,
protumačeno i ne retko vrednovano kao sistem zasnovan na prividu –
morala, emocija, zakonitosti, pristojnosti. A u atmosferi gde porodica
preživljava kao interesni skup sebičnih pojedinaca, gde je vera stvar
prestiža, a emocije predstavljaju samo povod za trgovačko cenkanje ili
hranu za salonski „trač“ – u takvom miljeu Molijerov „negativac“ pliva
kao riba u vodi. No, ispostavlja se da u toj vodi postoje i druge
grabljivice: laž koju svi upotrebljavaju, postaje opšta istina.
Ukazujući na ovaj sloj Molijerovog komada, reditelj Petrović i njegova
ekipa teže da ispitaju sve posledice i mogućnosti ovako složene igre:
da li se laž i privid mogu ukinuti kroz mučni povratak, ako ne istini,
a ono barem iskrenosti, ili će se laž urušiti u samu sebe, ako je
dovedemo do krajnjeg intenziteta? Svetislav JOVANOV
MARIJA
KALABIĆ, scenografkinja
O
SCENOGRAFU
Rođena 1972. u Beogradu.
Diplomirala arhitekturu, a pre toga studirala i apsolvirala
skandinavske jezike. Scenografijom se aktivno bavi od 1997. i dobitnik
je mnogih nagrada: Sterijina nagrada i nagrada JUSTAT-a za scenografiju
u predstavi Opsada crkve Svetog spasa 2002; Ardalion u
Užicu za predstavu Svinjski otac i nagrada JUSTAT-a za
celokupno stvaralaštvo u scenskom dizajnu 2004; nagrada za najbolju
scenografiju u predstavi Svinjski otac na festivalima
Dani komedije u Jagodini i "Joakim Vujić" u Kragujevcu,
Aradlion u Užicu za Hadersfild 2005. i nagrada za
scenski dizajn na VI bijenalu JUSTAT-a 2006. Pre Tartifa, u
Srpskom narodnom pozorištu radila je scenografiju za sedam predstava (Torkvato
Taso, Tekelija, Pipi Duga Čarapa, Pokondirena
tikva, Džandrljiv muž, Elektra, Ja
ili neko drugi), a ovo joj je deveta saradnja sa rediteljem Dušanom
Petrovićem.
DRAGICA
LAUŠEVIĆ, kostimografkinja
O
KOSTIMOGRAFU
Rođena 1973. u Aranđelovcu.
Diplomirala 1997. na Fakultetu primenjenih umetnosti i dizajna - Odsek
scenski kostim, u klasi prof. Milanke Berberović, Dizajnirala
kostime za predstave u pozorištima širom Srbije. Najznačajnije
predstave: Majstor i Margarita (Bulgakov / Kokan
Mladenović); HedaGabler (H. Ibzen / Dušan
Petrović); Malograđani (M. Gorki / Radoslav
Milenković); Rekviziter (U. Šajtinac / Đorđe
Marjanović); Bogojavljenska noć (Šekspir / Zoran
Ratković); Opsada crkve Svetog spasa (G. Petrović / K.
Mladenović), Lek od breskvinog lišća (Z. Kuburović /
K. Krnajski), Don Žuan (Molijer / A.Đorđević) i druge.
Dobitnica je nagrade JUSTAT-a za dizajn kostima u predstavi Torkvato
Taso (Gete / Dušan Petrović, Srpsko narodno pozorište) 2002. i
nagrade za najbolji kostim na Festivalu pozorišta za decu u Kotoru, za
predstavu Sestre po metli (Pračet / K.
Mladenović). Tartif joj je peta predstava u Srpskom
narodnom pozorištu, a deseta saradnja s rediteljem Dušanom Petrovićem.
IRENA
POPOVIĆ, kompozitorka
O
KOMPOZITORU
Rođena 1974. u Ćupriji, gde
je završila osnovnu i nižu muzičku školu (Odsek klavir). Srednju
muzičku školu (Teoretski smer), i nižu muzičku školu (Odsek kontrabas)
završila je u Beogradu, gde je i diplomirala na Fakultetu muzičke
umetnosti - Odsek kompozicija, u klasi prof. Srđana Hofmana. Magistrirala
je 2008. na Univerzitetu “Mocarteum” u Salcburgu, u klasi profesora
Rajnharda Febela. Njene kompozicije izvode se na festivalima,
koncertima i takmičenjima širom Evrope. Komponuje muziku za pozorište,
učestvuje u radionicama i sarađuje s neformalnim pozorišnim trupama.
Režira i organizuje performanse. Dobitnik je mnogih nagrada. Tartif je
peta predstava u kojoj sarađuje s rediteljem Dušanom Petrovićem.
DEJAN
SREDOJEVIĆ, lektor
O
LEKTORU
Diplomirao glumu u klasi
prof. Petra Banićevića, na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Na
Filozofskom fakultetu - Odsek za srpski jezik i lingvistiku -
magistrirao akcentologiju. Predaje dikciju na Akademiji umetnosti i na
Filozofskom fakultetu u Novom Sadu. Dobitnik je nagrade “Predrag
Peđa Tomanović” (2004) kao najbolji diplomirani student glume
novosadske AU.
SAŠA
KRGA, koreograf
O
KOREOGRAFU
Rođen 1977. u Novom Sadu.
Završio srednju elektrotehničku, građevinsku i privatnu Baletsku školu
“La Sylphide” prof. Dobrile Novkov. Baletski igrač u Baletu SNP,
a kao koreograf i pedagog radi u Plesnoj školi “Impuls”. Autor je
nekoliko koreografskih produkcija (Sudbina, Valcer
vezanih duša, Priča o Duši i Telu).
ŽAN-BATIST POKLEN MOLIJER
O AUTORU
ŽAN-BATIST POKLEN MOLIJER
(Jean-Baptiste Poquelin Moliere) - Život i delo 1622. - Kršten u Parizu, kao prvo od šestoro dece Žana
Poklena i Mari Kres. 1631. – Žan Poklen kupuje mesto dvorskog sobara i
tapetara, koje podrazumeva stalan godišnji prihod. Godinu dana nakon
toga, budući da je u međuvremenu ostao udovac, ženi se ponovo i
nastanjuje u pariskom kvartu Halles. Žan-Batist raste u tom, tada
najživljem pariskomkvartu. Njegov deda po majci često ga vodi u pozorište
“Hotel de Bourgogne”, u kojem italijanski glumci igraju farse, a prvaci
francuskog teatra izvode tragedije. Kao i većina velikih pisaca svog
vremena, Molijer pohađa gimnaziju kod jezuita. 1636. – Žan-Batist polaže zakletvu kao «zakoniti naslednik»
očeve dvorske funkcije. U isto vreme, pošto je završio gimnaziju, upisuje
se na studije prava i priprema se za poziv advokata. 1638. – Rođen Luj XIV. 1640. – U Pariz dolazi čuveni italijanski lakrdijaš i
pantomimičar Tiberio Fjoreli, poznatiji kao Skaramuš. Žan-Batist će od
njega, navodno, dobiti prve lekcije glume. Iste godine, Žan-Batist
upoznaje dvadesetdvogodišnju glumicu Madlen Bežar. 1641. – Žan-Batist stiče pravo na titulu advokata. 1642. – Umiru: Rišelje i Luj XIII. Na vlasti je Mazaren. 1643. – Žan-Batist Poklen se opredeljuje za pozorište i
odriče se nasledstva na očeve funkcije. Iako je, po tadašnjem zakonu, još
maloletan, otac daje pristanak na takvu odluku, ali mu uskraćuje
izdržavanje. Rođena Armanda Bežar, buduća Molijerova supruga. Te godine,
30. juna, Žan-Batist Poklen, Madlen Bežar, njen brat Žozef, Ženevjev
Bežar i još devetoro glumaca potpisuju ugovor o osnivanju "Illustre
Theatre". Ž-B. za sebe odabira uloge tragedijskih junaka u budućem
repertoaru. Družina unajmljuje dvoranu u Parizu, u današnjoj ulici
Mazaren i ulaže mnogo novca u adaptaciju. 1644. – Prvog januara, otvara se "Illustre
Theatre". Ž-B. Poklen, pod pseudonimom Molijer, preuzima ulogu vođe
družine, čiji je pokrovitelj Gaston Orleanski. Na repertoaru su dela Korneja
i Di Rijea. U poređenju s konkurentskim pozorištima (Hotel de
Bourgogne, Marais) uspeh je slab. "Illustre Theatre" zapada u
dugove, menja prostor, a neki glumci ga napuštaju. Poverioci postaju
neugodni i, zbog dva neplaćena računa, a po tužbi trgovca svećama,
Molijer odlazi u zatvor. Otac i prijatelj isplaćuju poverioce, ali to je
ipak kraj "Illustre Theatre"-a. 1645. – Krajem godine, Molijer i Bežarovi stupaju u Difrenovu
družinu koja putuje po unutrašnjosti. U Francuskoj u to doba postoji
petnaestak takvih družina. Za Molijera je to početak krstarenja po
francuskim gradovima. 1650-51.
– Molijer
postaje upravnik družine, a pokrovitelj im je princ Konti. 1653. – Za svoje sedište družina bira Lion.
1655. – Molijer u Lionu sreće družinu italijanskih glumaca. Piše prve
«scenarije» za lakrdije i piše Vetropira. Princ Konti,
novopečeni religiozni konvertit, uskraćuje pomoć i pokroviteljstvo
Molijerovoj družini. Uskoro postaje i njegov ogorčeni protivnik. 1656. – Premijera Ljubavnih razmirica u
Bezijeru. 1658. - Pripremajući povratak u Pariz, družina nastupa
u Ruanu, a 24. oktobra igra u Luvru, pred kraljem. Kraljev brat preuzima
pokroviteljstvo nad družinom i od 2. novembra Molijer deli s talijanskim
glumcima scenu u Malom Burbonu. 1659. – Italijanski glumci odlaze u Italiju, a Molijerov
teatar ostaje sam u Malom Burbonu. Igra Kornejeve tragedije – bez
uspeha. Vetropir i Ljubavne razmirice, međutim,
odmah osvajaju publiku. Veliki uspeh Smešnih precioza
(Kaćiperke) izaziva zavist i neprijateljske reakcije konkurentske
trupe u Hotel de Bourgogne. 1660. – Ruši se Mali Burbon (delimično je to posledica
intriga Molijerovih konkurenata). Trupa ostaje bez scene i tri meseca ne
daje predstave, ali glumci ostaju uz Molijera. Konačno, on dobija malu i
loše opremljenu dvoranu u Pale Rojal i tamo postavlja Zganarela.
1661. – Umire Mazaren. Luj XIV uzima apsolutnu vlast.
Italijanska družina se vraća u Pariz, s čuvenim glumcem Domenikom
Bjankolelijem, poznatijim kao Arlekin. On će postati Molijerov prijatelj.
Premijera tragedije Don Garsija Navarski – neuspeh.
Uspeh Škole za žene. Počinje izgradnja Versaja. 1662. – Molijer se ženi Armandom Bežar, za koju se sumnja da
mu je – kćerka. Izuzetan umetnički i finansijski uspeh Škole za
žene.
1663. – Napadi na Školu za žene. Boalo istupa
kao branitelj Molijerove komedije. Neprijatelji traže zabranu predstave.
Molijer prima preteća pisma. Premijera Kritike Škole za
žene. Molijer fizički napadnut na ulici. Pojavljuju se pamfleti
i pozorišni komadi u kojima je Molijer predstavljen kao amoralan i
društveno opasan. Po nalogu kralja, piše Versajske
improvizacije. Napadi se nastavljaju. 1664. – Premijera Ženidbe na silu. Molijer i
Armanda dobijaju sina; Luj XIV krsti dete, koje umire posle nekoliko
meseci. Kraljevske svečanosti u Versaju, službeno posvećene kraljici, a
zapravo priređene u čast Lujeve ljubavnice Lujze de la Valijer. Premijera Elidske princeze. Molijer,
pred kraljem, prikazuje prva tri čina Tartifa. Počinje
“afera Tartif”. Još pre nego što je komad završen,
Družba presvetog oltarskog sakramenta, uz podršku kraljice-majke, uspeva
da izbori zabranu prikazivanja. Župnik Rul objavljuje pamflet u kojem
Molijera naziva “demonom u ljudskom telu i ljudskom odelu, najvećim
bezbožnikom i slobodoumnikom svih vremena” i traži da bude “egzemplarno
pogubljen i spaljen na lomači”. Molijer daje komad na odborenje papskom
legatu. Izvodi ga i čita po privatnim kućama. Završava komad. Boalo
posvećuje pohvalne stihove Molijeru. Trupa izvodi Tebaidu, prvu
Rasinovu tragediju. Rasin je sedamnaest godina mlađi od Molijera. 1665. – Tartif je još zabranjen. Molijer izvodi stare
komedije, a zatim, na navaljivanje glumaca, piše Don Žuana. Veliki
uspeh, ali komad je vrlo brzo skinut s repertoara pod pritiscima s raznih
strana, iako nije formalno zabranjen. Novi pamfleti protiv Molijera. Luj
XIV postaje pokrovitelj Molijerove trupe koja dobija stalnu subvenciju. 1666. – Tartif i dalje zabranjen. Molijer i Armanda dobijaju
kćerku Espri-Madlen, jedino dete koje će ga nadživeti. Bolest udaljava
Molijera na tri meseca od pozorišta. Istovremeno, njegov brak s Armandom
dospeva u tešku krizu. Premijera Mizantropa, komada koji
je pisao tri godine. Uspeh je u početku osrednji, a potom potpun. 1667. - Afera Tartif se ponovo razbuktava. U
vreme kraljevog odsustva, Molijer izvodi Varalicu, ublaženu
verziju Tartifa. Već sutradan stiže sudska zabrana
predstave. Pariski nadbiskup preti ekskomunikacijom svima koji bi se
usudili da gledaju predstavu. Dva glumca odlaze u Flandriju, kod kralja,
koji boravi u ratnom štabu, kako bi intervenisali protiv zabrane. Bez
uspeha. 1668. – Premijera Amfitriona, Žorža Dandena, sa
slabim uspehom, a potom i Škrtice koji potpuno propada.
Molijerova bolest uzima maha. Pronose se glasovi da je umro. Kriza s
Armandom je na vrhuncu; viđaju se jedino na sceni. Molijerov otac zapada
u finansijske neprilike. 1669. – Konačno dopušteno izvođenje Tartifa. Izuzetan
uspeh. Umire Molijerov otac. 1670. – Premijera baletske komedije Građanin
plemić u Šamboru. Veliki uspeh. 1671. – Premijera Psihe, baletske tragedije koju
Molijer piše zajedno sa Kornejem, Kintoom i Lilijem. U tu svrhu
preuređuje se pozorište u Pale Rojalu. Versaj postaje glavno sedište
dvora. Premijera Skapenovih spletki.
1672. – Umire Madlen Bežar. Molijer se nastanjuje u prostranom
građanskom stanu u ulici Rišelje. Miri se s Armandom. Premijera Učenih
žena. Rađa se treće dete, sin, koji ubrzo umire. Lili ispreda
intrige oko Molijera, traži da njegova Kraljevska muzička akademija
(Opera) dobije isključivo pravo na izvođenje komada s muzikom i baletom.
Postaje uzaludna adaptacija Pale Rojala. 1673. – Poslednje Molijerovo delo, baletska komedija Umišljeni
bolesnik sa muzikom Šarpentjea. Ne izvodi se na dvoru, zbog
Lilijevih intriga. Kralj više nije sklon Molijeru. Teško bolestan,
Molijer igra Umišljenog bolesnika. Na četvrtom
izvođenju, 17. februara, u poslednjoj sceni dobija težak napad
konvulzivnog kašlja. Prenesen je u stan, gde iste noći – umire. Crkva ne
dozvoljava da bude sahranjen na groblju. Na intervenciju glumaca i
Molijerove udovice, kralj nalaže nadbiskupu da izbegne skandal. Četiri
dana nakon toga, Molijer je noću, krišom, sahranjen bez ceremonije. Posle
Molijerove smrti Lili preuzima pozorište Pale Rojal i tamo smešta Operu.
Molijerova trupa mora da se iseli. 1680. – Kralj spaja
bivšu Molijerovu trupu kojoj su se već bili pridružili glumci iz Marea i
trupu iz Hotel de Bourgogne i tako nastaje – Komedi fransez.
KRITIKA
Blistava mreža obmane
Ni jednu opsenu, zavedenost, opčinjenost, začaranost, omađijanost, divotu,
glupost i zatucanost, zatvorenost i zaslepljenost uma i osećanja,
ideološku, religioznu, ili ljubavnu, pesničku, ni jednu zamku, ili
tamnicu jezika, nije jednostavno odgonetnuti, razložiti. Šekspirove
komedije, na primer, pune su različitih tipova začaravanja, očaravanja,
„trovanja” duše i tela, magije i magičnih napitaka. Dakako, nije
jednostavno razabrati čime je sve, na koji način, kojim veštinama,
moćima, pretvaranjima i podilaženjima, Tartif obrlatio uglednog
građanina, i oca porodice, Oberona. Da li moćima i lukavstvima
izražavanja, veštinom govora, ili pretvaranja, preuzimanjem na sebe
različitih uloga, pobožnog, nesebičnog i neporočnog bića, recimo. Da se
tupavi Orgon nije zaljubio, što se ljudima događa, u svoje „dobro delo”,
u ono što je učinio za Tartifa. Biće da Oberona u njegovoj okolini niko
nije osobito voleo, da ga, što bi se reklo, niko nije uzimao ozbiljno,
niti mu posvećivao osobitu pažnju. Sve su porodice surove i sebične na
svoj način! U svakom slučaju, Tartif, kao i svaki valjan, i vešt
prevarant, svoju moć zasniva i na umešnosti izbora žrtve. Sa svim svojim
svojstvima, pa onda i svojstvima porodice, društva, životne filozofije,
vladajućeg stila života, Oberon je Tartifu došao kao bogomdan, kao kec na
jedanaest! Uostalom, u ovoj molijerovskoj ujdurmi, Bog i božije su
žestoko zloupotrebljeni i krivotvoreni, da bi se svekoliko, religiozno,
naučno, staleško, stilsko licemerje i laž, očitovali, otelotvorili.
Rečju, „Tartif”, ili blistava mreža obmane.
Na gostovanju u Narodnom pozorištu u Beogradu, Srpsko narodno pozorište
iz Novog Sada izvelo je Molijerovog „Tartifa” u režiji Dušana Petrovića,
sa Nenadom Pećinarom u naslovnoj ulozi. Reditelj Dušan Petrović se,
očigledno, nije bavio odgonetanjem, otvaranjem tartifovske šifre, niti mu
je bilo stalo do verbalnih, i drugih igara i blistavosti. Prestravio se,
izgleda, od klasicističke strogosti i preciznosti, od svega odviše
stilskog, estetizantnog, od istorijske dosade, pa je Molijerovu komediju
visokog stila preveo u komediju uspešno i trajnije razvijanu u našoj
tradiciji, u kojoj, u ovom srpsko-prečanskom loncu, ima od svega pomalo.
Nešto od glave, pa od repa i ušiju, malo suvog, i svežeg, svinjskog i
goveđeg, slaninice, i tako redom! Dodao je Petrović Molijeru čulnosti,
erotike, mesnatosti, raspusnih tričarija i vatačina, pucanja i tucanja.
Pa onda, malo od „Ožalošćene porodice”, malo od Sterije i Trifkovića, pa
redom, od Dušana Kovačevića, i najzad, i malo lajavosti, šegačenja,
komendijanja i marginalnosti u kojoj plivaju akteri komedija – farsi
Aleksandra Popovića. Osavremeniti, ili tumačiti na nov način, u ovom
slučaju, znači, dodavati komediji na kinetičnosti, biti jasan, glasan, pa
kada se mora i – bukvalan. Od Molijera u predstavi Srpskog narodnog
pozorišta, nije ostalo mnogo, a ono što je naše vreme predstavi dodalo
govori jezikom kupovine i pridobijanja, love i surovih, nezastrtih igara.
To više nije komedija u kojoj „reči krilate” zamumljuju „istinsku stvar”.
Petrović je sa Molijerovih reči prešao na svoja i dela našeg vremena, i njegove
brutalnosti, ordinarije, strategije i taktike. Nema tu šta da se filozofira, kao
da kaže reditelj! I udara po sred srede! U glavu, pod rep! Vreme je da
„istinska stvar”, ono što se krije ispod maglovitih književnih reči, dođe
po svoje. Ni đavo ne zaboravlja svoje! Tartif Nenada Pećinara u znaku je,
u ulozi je, dirljive i duboke skrušenosti i pobožnosti iza kojih se kriju
apetit i oblapornost svih vrsta. Iako još lukavi, laska, podilazi,
obmanjuje, mudro računa na tuđe, ženske, muške i slabosti vremena,
njegova strategija zavođenja i osvajanja tela, duša i poseda je
ovovremena, operativnija je, funkcionalnija, efikasnija, brutalnija. Ni
drugi akteri Petrovićeve predstave nisu drugačiji. Ono što im je na
jeziku, nije i na srcu! Ispod mire sto đavola vire! Kao u slučaju
Orgonove kćeri Marijane čiju provincijalnu naivu prokazuje Jovana
Mišković. Svako dere i delje, magarči, koga može i koga stigne! Vreme
opadanja, majmunisanja, opet! Orgonov šurak Kleant, pomalo komičan
nosilac „zdravog razuma”. Ovakav Kleant pomaže reditelju da u „Tartifu”
otkriju i obelodane ono što oni zamišljaju, i vide kao pravi, skriveni
život, u kome i mi klecamo, posrćemo, svoju igru igramo. Orgon Dušana
Jakišića se valjano uklapa u Petrovićevu inscenaciju i ubedljivo je čovek
mesa i krvi, i utoliko je teže poverovati u dobrotu i pobožnost ovako
duhovno zatravljenog Orgona. U Elmiri, ženi Orgonovoj Jovane Stipić,
najviše je tragova molijerovske komičke duhovnosti i nečeg od slavne
ženske ćudi, lukavosti, zavodljivosti, pameti. U Petrovićevoj predstavi
Dorina je nosilac kontraigre: što Tartif zamuti, Dorina izbistri. Na
mesto verbalnog, Dorina će postaviti fizičko, opipljivo u svakom slučaju!
Ovakva Dorina Sanje Ristić-Krajnov kao da sledi jezičku melodiju
razborite cure iz niške ili vranjske mahale! Dorinu kao i ostale dame i
lažnu gospodu, u duhu rediteljeve inscenacije, odenula je Dragica
Laušević. Scenografija Marija Kalabić. Kompozitor Irena Popović. Prevod
Branislav Miljković. Dramaturg Svetislav Jovanov. U ostalim ulogama:
Mirjana Gardinovački, Strahinja Bojović, Marko Savić, Miodrag Petronje,
Anka Popović i drugi.
Da, valja raspravljati o stvarima, ne o rečima, ali gole stvari malo i
nedovoljno kazuju kad ostanu bez podrške stila, sjaja igre i dvosmisla. Muharem Pervić, Politika, 25.
mart 2008.
Коментари
Постави коментар