|
|
|
|
|
Ona
|
Nataša Tapušković
|
On
|
Branislav Trifunović
|
Roditelji
njegovi
|
Gordana Kamenarović
|
|
Radoje Čupić
|
Roditelji
njeni
|
Draginja Voganjac
|
|
Jugoslav Krajnov
|
Venecijanac
|
Nenad Pećinar
|
?
|
|
Ženski
hor
|
Sanja Krajnov, Jovana
Mišković, Jovana Balašević,
|
|
Andreja Kulešević, Jelena
Marković
|
?
|
|
Orkestar
|
Irena Popović, Arpad Bakoš, Nikola
Dragović
|
|
|
|
|
|
|
|
Maja Pelević, dramska spisateljica
Rođena 13. 02. 1981. u Beogradu.
Diplomirala dramaturgiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu
2005.
Student doktorskih studija “Teorija umetnosti i medija” na
interdisciplinarnim studijama pri Univerzitetu umetnosti u Beogradu.
Jul/avgust 2005. učestvovala u Royal Court International Residency u
Royal Court Theatre u Londonu s dramom Pomorandžina kora koja
je javno čitana u Royal Court Theatre, a zatim objavljena u “Antologiji
savremene srpske drame do 2005. – Predsmrtna mladost”.
Član projekta NADA (Nova drama) za razvoj savremenog dramskog teksta i
jedan od osnivača sajta za promovisanje savremene srpske drame
www.nova-drama.org
Od oktobra 2005. član redakcije pozorišnog časopisa “Scena”.
Dobitnik Nagrade za dramsko stvaralaštvo “Borislav Mihajlović Mihiz” i
Nagrade “Slobodan Selenić” za najbolju diplomsku dramu.
Drame su joj prevedene na engleski, francuski i nemački jezik.
IZVEDENE DRAME:
ESCape– Bitef Art Cafe u režiji Jelene Bogavac, 2004.
LER – Narodno pozorište, kazalište Nepszinhaz
Subotica, u režiji Slađane Kilibarde, 2005; Narodno pozorište Mostar,
Studio 64, kao diplomska predstava Univerziteta “Džemal Bijedić”, odsek
dramska umjetnost – gluma, u režiji Miloša Lazina, 2006.
FakePorno (zajedno s M. Bogavac, J. Bogavac i F.
Vujošević) u režiji Jelene Bogavac, BITEF 39, Bitef Art Cafe 2005.
Budite Lejdi na jedan dan – drama inspirisana
životom Billie Holiday, u režiji Ksenije Krnajski, BITEF 39, Bitef
Teatar 2005.
Beograd-Berlin – Zvezdara Teatar, u režiji Ksenije
Krnajski 2005.
Belgrad-Berlin – Volksbuehne Theatre, Berlin, režija
Predrag Kalaba 2005.
Operationemotionalverbalization – West Yorkshire
Playhouse (Engleska, Lids), maja 2004. u okviru Festivala “Northern
Exposure” (SUMMER SHORTS), u režiji Svetlane Dimčović;
Operacija emocionalna verbalizacija – radio drama
premijerno izvedena na Radio Beogradu, marta 2004. u režiji Ive
Milošević
Pomorandžina kora – Atelje 212, u režiji Gorana Markovića,
april 2006.
Ja ili neko drugi – SNP, u režiji Kokana
Mladenovića, mart 2007.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OD LEGENDE, PREKO LjUBIŠINE
PRIPOVJESTI DO DRAME MAJE PELEVIĆ
Na početku beše legenda.
A ona je – ako je verovati Stjepanu Mitrovu Ljubiši , brižljivom
hroničaru crnogorske i primorske povesti, no isto tako i piscu sklonom
literarnoj slobodi – nastala početkom petnaestog stoleća. Legenda veli
da je devojka imenom Ruža čekala svog dragog, koji je bio daleko od
nje, prvo u ratu, potom na galiji kod Mletaka. Njena maćeha ju je obećala
drugome, no Ruža je htela da ostane verna svojoj ljubavi. Zato beži od kuće i godinama se krije po
manastirima. Jednog dana, na jednoj steni kraj mora, u blizini Budve,
sretne svog nesuđenog muža koji sa svojim prijateljima htede da je
odvede. U devojčinom srcu je, međutim, postojao samo jedan čovek, onaj
koji je u tom času bio daleko. Nemajući kud, skočila je sa
stene u more, jer ako ne može biti s onim koga voli, neće ni sa kim
drugim.
Danas se taj rt, nedaleko od Budve, zove Skočiđevojka.
Skočiđevojka Stjepana Mitrova Ljubiše (Budva, 1824 – Beč,
1878), "pripovjest paštrovska izmakom petnaestoga vijeka"
zabeležena između 1868. godine i piščeve smrti, završava se rečima:
"Koji razmišljaju opominju na Ružine riječi: Ako ste i bolji i
jači, bog je vrh sviju".
Kao i ostala "poglavlja" Pripovjesti crnogorskih i
primorskih i Skočiđevojka je relativno duga
literarna forma koja svoje uporište ima u istoriji. No, kod Ljubiše se
povesna materija prepliće s legendom i izrazitom spisateljskom
imaginacijom, tako da ovog pisca nije moguće svrstati u grupu autora
koji su samo beležili narodna predanja.
Na samom kraju drame Skočiđevojka Maja Pelević
zapisuje:
"Zemlje su mirne / Sve je već prošlo / A mi nikome nismo dužni sem
ljubavi".
U drami, dakle, Ljubišinog Boga više nema. Izbrisan je, uostalom, već i
samim skokom glavne junakinje s litice. Kod Maje Pelević ostaje ljubav,
bezmalo na isti način, poput Boga, uspostavljena kao jedina istinita
vertikala koja čoveka povezuje sa smislom.
Aleksandar MILOSAVLjEVIĆ
|
|
|
|
|
|
Коментари
Постави коментар